På tur i Champagne del IV – Verzy, en lukket landsby?

Turen til Verzy

Der er to punkter på turen mellem Reims og Verzy som var vores destination. Det ene er en stor vindmølle som ejes af, tidligere nævnte, Taittinger (der ligger i hvert fald på deres grund så vidt jeg har forstået). Det andet er et fyrtårn(?), ikke at det er nødvendigt, for der er langt til noget der er vildere end en å. Fyrtårnet huser dog et museum og noget udsigt. Vi besøgte ingen af stederne, og jeg er i tvivl om møllen overhovedet kan besøges. Vi kørte dog så tidligt at morgenmaden, baguette og pølse blev indtaget ved siden af møllen, med udsigt over vinmarker.

Morgenmad med udsigt over marker, både vin og korn... Vinen vokser på skråningerne og kornet i det flade landskab nedenfor.

Bed and Breakfast

Vel ankommet til Verzy fandt vi det sted vi sQ bo, en vinbonde kaldet Alain Lallement. Endnu engang bliver man mødt med fransk, men denne gang var det dog muligt at føre en form for samtale på et miskmask af fransk og engelsk. Værelset vi fik var kæmpestort, med et stort tilhørende fællesrum og køkken. Lækkert selv om vi ikke havde tænkt os at bruge tiden der. Da værelset ikke var klart tog vi ud i byen/landsbyen for at finde et sted at spise om aftenen, vinmagere prøvede vi ikke at besøge da klokken var mellem 12 og 14 hvor ALLE har lukket. Da vi fik værelset, det lyserøde af dem, tog vi ud for at finde nogle bobler at smage.

Tomme tanke til at lave førstegæringen af vin. Der var en af samme slags hvor vores værter opbevarede deres reservevin. I tankene kommer vinen ikke i kontakt med luft og oxiderer derfor ikke - dette er brugt af rigtig mange istedet for egetræstønder.

Boblerne og aftensmad

Det viste sig at være nærmest umuligt. For det første var vi ikke aggressive i vores søgning, for det andet så de fleste steder MEGET lukkede ud. Vi prøvede et sted, Julliet Fresnet, hvor vi fik stukket en seddel med priser i hånden, og derudover blev ignoreret totalt.
Heldigvis fandt vi huset Mouzon Leroux, hvor de ikke talte engelsk men til gengæld var meget åbne og interesserede. Med lidt tegnsprog, et papir og kuglepen og noget famlen efter forskellige ord fik vi smagt lidt forskelligt, og der røg da også lige tre flasker med i hånden.

Trykket i en champagneflaske kommer op på omkring seks bar. Dette holder alle øje med vha. et manometer som her.

Aftensmaden blev spist på byens eneste restaurant, hvor de heller ikke forstod engelsk med til gengæld havde en engelsk menu. Maden var stille og rolig og selvfølgelig med en lokal champagne til. En Blanc de Noir fra huset Etienne Lefévre – god og kraftig og lige hvad vi trængte til.

Lessons learned:Lav aftaler med alle de huse du vil besøge, også/især i små byer. Sørg for at håndbremsen virker hvis du er i bil. En åben port betyder måske åbent for gæster. LÆR FRANSK.

Svineri. I omkring 80'erne (hvis jeg husker rigtigt) fik vinbønderne gratis gødning fra Paris. Denne gødning var lavet på affald, så nu flyder der blå stykker plastic i de fleste marker. Synd og ikke så pænt.